dinsdag 27 juni 2006

Vrije wil???


Hebben wij een vrije wil? Ook wat betreft richting en tempo van de zoektocht?

Sri Ramana was daar duidelijk over: die zei dat zelfs het halen van een kopje koffie, op het moment waarop deze vraag aan hem gesteld werd, al vast lag.

Dat is een gruwelijke gedachte voor de mens die graag richting geeft aan zijn leven. Maar is het erg? Een mooi boek, dat je net aan het lezen bent, ligt ook qua inhoud vast. En toch ga je er in mee.... De film die je zo ontroert, is vier jaar geleden gemaakt. De afloop ligt vast en toch beleef je de film als spannend en diep ontroerend.

Maar ja, een film is niet echt. “Het leven wel!”, zegt de criticus. “Ja”, zegt de Jnani, “Maar het is altijd Nu, Nu alleen”. “O.k”, zegt de criticus. “Ik zie een uitweg! Zaken liggen niet vast, want elk moment is nieuw. Dus ligt er niets vast!”.

Ja, inderdaad daar lijkt het op. Maar alle beweging is vervat in het Ene, in het Nu. En Nu is geen tijdsmoment. Het is het altijd en eeuwig aanwezige Zijn. Zelfs wanneer zaken niet vastliggen als in een boek of film, dan nog hebben wij als mens daar niets aan, want aangezien er geen onafhankelijke, afgescheiden persoon bestaat is er ook geen vrije wil voor een autonome persoon.

Het Zijn is het Enige wat is. De mens ‘doet’ de wereld dus niet. Bovendien kunnen wij het eigen Zijn niet kennen, behalve als onsZelf. Wij staan niet apart van het Zijn. Wij kunnen het Zijn dus ook nooit onderzoeken. Dus op welke wijze het Zijn de wereld van verschijnselen vormt en reguleert kunnen wij nooit weten.

Wij zitten dus ingeklemd tussen het raadsel van de werking van onze Bron en van de werking van de wereld waarin wij (denken te) leven.

Het is dus de vraag of het maar iets uit maakt of we zoekende zijn, wetende zijn, of er helemaal niets uitstaande mee hebben. Immers het Zelf is de levende substantie van iedereen. In non-dualiteit is alles Een en geen twee. Er is geen ‘ik’ en een ander. Wat er dan in de duale wereld gebeurt treft dus niemand, want alles overkomt de Ene. Weg is de tegenstelling tussen guru en leerling, tussen wetende en onwetende, tussen de misdadiger en de engel. Wie en wat we lijken tegen te komen, het zijn maar verschijningen in ‘ons’ Bewustzijn.

Het denken ontploft nu waarschijnlijk. Dat heeft totaal geen houvast meer. Wat is echt en wat is niet echt? Het enige wat we hebben is ons eigen leven. Wat wij nu meemaken, wat wij nu begrijpen, vooral wat wij nu niet begrijpen. Want wat kunnen wij weten van een objectieve wereld?

En alles wat gezien wordt is een object van dat zien. En objecten hebben geen onafhankelijk bestaan. Alle ervaringen lopen via ‘ons’ bewustzijn. Elke externe informatie of prikkel loopt via ons bewustzijn. Wij weten alleen dat wij zijn, wij kunnen geen plekje vinden waar wij ‘ik’ tegen kunnen zeggen en toch zijn wij er. Wij hebben geen enkel idee hoe de wereld van verschijnselen wordt geregeld. We hebben er niets over te zeggen (stop jouw gedachten maar eens voor een minuut of wat…zelfs die simpele opdracht krijg je niet voor elkaar. Stop met je haar groeien…Nou?...Stopt het?). Niets kunnen wij vasthouden, want alles in die wereld vervliegt.

Maar het is geen treurige constatering. Want wij vervliegen niet. Je bent het Zijn , het licht, het leven en de liefde zelf.


8 opmerkingen:

  1. Ha die Rob
    Je komt me voor als een roepende in de woestijn. Dit alles is me volkomen duidelijk.. geen vragen, geen bemerkingen, geen commentaar.
    Dan valt het weer stil hé ? Alles borrelt op uit het NIETS en verdwijnt daarin, rimpelloos, geen enkele indruk achterlatend.
    Maar je hebt het dan ook hoogstwaarschijnlijk tegen degenen voor wie het mogelijk nog niet duidelijk is. Echter zij die het mocht aanspreken kunnen dit onmogelijk bevatten, het past met geen mogelijkheid in een bestaand concept. En de uitkomst, het "uitgeluld" raken, zal hoogstwaarschijnlijk niemand aanspreken. We intervenieren veel te graag in een conceptenwereld. De wortel, geen ellende meer ervaren vanwege inzicht dat de persoon niet bestaat en het hem dus niet overkomt, spreekt ook niemand aan vrees ik. Grasduinen in de verslavende duale wereld maakt emoties los, die het effect creeëren pas echt intensief te leven. Dat maakt communicatie en interactie mogelijk. Ellende is de oorzaak van ieder begrijpen, en begrijpen en begrepen worden is hetgeen we het liefs wensen. De spirituele weg wordt pas bewandeld als het leed ondraagbaar is geworden. Alle tussenvormen zijn (maar) een doekje voor het bloeden, painkillers. Daarentegen kan op het toppunt van ellende de ploselinge inkeer komen. Dat kan nauwelijks via de weg van de geleidelijkheid, want als de pijn weer even is opgelost gaat eenieder gewoon weer over tot de orde van de dag tot de volgende crisis zich aandient. Alleen als het je diepste wens is deze circel te doorbreken kun je voorbij de beperktheid van je denken komen. Maar ik blijf vol bewondering over je inzet.

    Groets,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha René,

    Je moest eens weten hoeveel leven er nog is in de woestijn! En er komen steeds reacties vanuit die uitgestrekte stilte. Zoekers naar de Oase genoeg. En waarom ik het doe?. Omdat ik het doe. Met name geconfronteerd met de naschokken van twee wereldoorlogen kwam ik al jong met de vraag te zitten in welke toestand ik verzeild was geraakt en vervolgens met de vraag wie het was die dat allemaal meemaakte.
    Zolang het antwoord er nog niet is gaat het zoeken door. Tenminste bij degenen die het niet halverwege opgeven. En wanneer het allemaal duidelijk is valt de ene in stilte, de ander vervolgt zijn of haar maatschappeljke leven en de derde gaat het uitleggen. Aangezien er niemand is die keuzes maakt is er ook geen persoonlijke verantwoording van de keuze die gemaakt is.

    Mijn jongste kleinzoontje van een paar weken oud snapt het. Zodra hij in mijn arm ligt wordt hij helemaal stil met een glimlach op zijn gezichtje...

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha die glimlach... een paar weken oud. Laat je niet in de luren leggen.

    Groets,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, René, ik laat mij niet zo snel meer in de luren leggen. Senna is van 16 mei. Een baby gaat vanaf 6 weken mensen herkennen en lachen bij de herkenning. Hij heeft het dan gewoon lekker naar zijn zin. Zodra hij in zijn wieg wordt gelegd gaat hij blèren. Lekker in opa's armen liggen en een beetje rondlopen. Heerlijk. Dat zie je gewoon. Mijn dochter is het ook opgevallen en wil graag mijn arm lenen. Ik kan het ook niet helpen.

    Groetjes namens Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In www.medicinfo.nl staat het volgende trouwens:

    Lachen en huilen van de baby

    Als de baby nog maar een paar dagen oud is, lijkt het vaak al of hij lacht, maar dat zijn onwillekeurige bewegingen van de gezichtsspieren. De baby glimlacht in de slaap of in sluimertoestand, maar je kunt nog geen lach op zijn gezichtje toveren door lief tegen hem te praten. Vanaf drie tot vier weken na de geboorte gaat een baby lachen als reactie op de omgeving.

    Dus het was nog eerder dan de andere bron vertelde....

    Groet

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een aardig Vrije Wil betoog is van Jan Koehoorn en is te vinden op http://www.noclaim.com/advaita/amigo2.php

    Verder een hele reeks op het tweede nummer van het internet tijdschrift over advaita Amigo: zie http://www.ods.nl/amigo/amigo2/indexframe.html

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een nog leukere visie, vind ik, is te vinden op de site van Volker...

    http://www.advaitaweb.nl/

    tabblad Vrije wil wijst zich vanzelf.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, daarom is het ook jammer dat Volker's forum ter ziele is.

    BeantwoordenVerwijderen