woensdag 26 maart 2008

Mijn leven????


.Twee succes-boeken op het ogenblik hier in Nederland hebben veel met elkaar te maken. Eindeloos Bewustzijn van de cardioloog Pim van Lommel en Een Nieuwe Aarde van Eckhart Tolle.

Eindeloos Bewustzijn gaat over BDE’s: Bijna Dood Ervaringen. Er zijn heel wat mensen die de hersendood overleefd hebben en met exacte details kunnen vertellen wat er tijdens die periode gebeurd is. Dat varieert van een helder zicht van wat er in de operatiekamer allemaal plaats vond tot ontmoetingen in andere sferen met inmiddels overleden familie of vrienden tot kosmische (eenheids) ervaringen.

Pim van Lommel heeft als arts zijn nek uitgestoken om deze ervaringen te rubriceren en er verklaringen voor te vinden die verder gaan dan hen af te doen als fantasieën van een stervend brein. Via de niet afdoende verklaringen vanuit de wetenschap komt van Lommel uiteindelijk tot de conclusie dat ons bewustzijn heel iets anders moet zijn dan een product van onze hersenen. Hij spreekt dan van een oneindig bewustzijn.

Eckhart Tolle geeft uiteraard vanuit zijn eigen beleving en inzichten een veel uitgewerktere visie op dit Oneindige Bewustzijn, daarbij refererend aan een oneindige stroom van getuigenissen van mystici uit alle tijden.

Hij wijst alleen al op de beperktheid van onze taal, welke een waar inzicht in de weg kan staan. Wij hebben het immers over ‘ons’ leven. Mijn leven.

Heb ik een leven, dan sta ik los van het leven, en als consequentie kan ik mijn leven dus verliezen. Wat ik nu heb, heb ik straks niet meer... Door nauwkeurig en geduldig te kijken kan je ineens ontdekken dat wat jij als jouw leven beschouwt de gebeurtenissen zijn die jouw persoon en jouw lichaam overkomen. Maar je kan ook ontdekken –en dit is het begin van het ontwaken- dat aan die ontdekking iets vooraf gaat: het ZIEN en ERVAREN van al die gebeurtenissen.

Achter mijn bestaan is er dus sprake van Bewustzijn van dat alles. In feite is dat Bewustzijn mijn werkelijke Leven. Het is het Eerste Feit. Ik ervaar niet het leven, maar ik ben het leven. Het Weten van bestaan is De Essentie. Is dat er niet, dan is er ook geen weten van bestaan. Dan is er in feite geen bestaan.

Zoals Tolle het zegt: Het Leven is de Danser en 'wij' zijn als personen de dans. Ik ben het Leven, dat zich tijdelijk uitdruk als de persoon Rob met ‘mijn’ tijdelijke lichaam en ‘mijn’ tijdelijke geschiedenis. Maar ik ben Rob niet. Ik ben het Leven, waarin Rob optreedt. En wat wij zijn kunnen wij niet verliezen. Wij kunnen het leven niet verliezen omdat wij geen leven hebben. Wij zijn het leven. Wij verliezen slechts de vorm.

Oprah Winfrey vroeg Tolle -tijdens hun internetcursus- daar op: “....en wat gebeurt er daarna?”

Waarop Tolle lachend antwoordde: “Let’s wait what happens! Don’t spoil the fun of not-knowing….”
Via de hier onderstaande link kan je de video's downloaden van de cursusavonden die Eckhart Tolle en Oprah Winfrey tot nu toe hebben gegeven. Anderhalf uur per keer. Het afspelen vraagt om iTunes of QuickTime player.

4 opmerkingen:

  1. De vraag van Oprah alleen al geeft aan dat zij er niets van begrepen heeft. En dat Tolle dan nog antwoord geeft!?!

    Wie zou er moeten wachten om te weten of niet weten?

    Tolle en Oprah, mooi koppel maar stinkt een beetje naar commercie hoor.

    groet,

    freddy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou....alles is gratis. Je kan alles 'for free' downloaden. Teksten, mp3 bestanden en straks bij elkaar 15 uur aan hoge resolutie video (110MB). Behalve het boek natuurlijk. Natuurlijk heeft Oprah geld zat, maar zij moest toch een systeem laten opzetten dat in één keer tussen de 300- en 500-duizend kijkers en deelnemers moet kunnen behappen. Dit gaat niet via dure zendtijd met een overmaat aan reclames de tv op. Inmiddels zijn er na 4 sessies al zo'n 2,5 miljoen downloads.

    Ja, het is uiteraard 'Verlichting voor beginners' met een uiteindelijk nog al ambitieuze inzet. Zoveel mensen doen ontwaken dat er ook de door Krishnamurti zo gewenste bewustzijnstransformatie zal optreden. 't zou mooi zijn. Ik geloof er niet in, maar ja...het is in elk geval beter dan een schietfilm.

    Oprah is zelf steeds redelijk verbijsterd bij elke openbaring. Dat is juist wel leuk. Je moet bedenken dat zij eerst een zeer traditioneel godgelovig mens was. En nu laat zij een Tolle zeer ruim aan het woord, met toch een tamelijk radicale advaita-achtige visie. Ik moet zeggen dat ik er met plezier naar kijk.

    Ik vind dat Eckhart Tolle het allemaal tamelijk helder en met veel humor uitlegt. Hij blijft vol-ledig zichzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Begrijpen? ALLES IS… wat valt er dan te begrijpen?
    Commercie? ALLES IS… waarom zou dat er dan niet zijn?
    Bewustzijnstransformatie? ALLES IS… Alles vindt plaats… Alles gebeurt….
    Er in geloven? Wie kan erin geloven?
    Het is 2008 en er vindt iets moois plaats. Dankzij onze technische vooruitgang kunnen velen wat gemakkelijker kennis nemen van de woorden, die dit keer via Eckhart Tolle samen met Oprah Winfrey tot ons komen.
    In feite lijkt het zelfs veel op de gesprekken die Krishnamurti voerde met Prof. Allan Anderson. Destijds was dit naar mijn weten te zien op tv stations in Engeland.
    Dat wat voor velen ver weg leek en toch zo dichtbij is krijgt nu gelegenheid tot een bewustwording op grotere schaal. Het is zoals het is… Het gebeurt zoals het gebeurt… ALLES IS
    Groet… Wim Hein

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inmiddels zijn de zorgen van Freddy wel enigszins bevestigd. De tien uitzendingen zijn geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste 6 uitzendingen min of meer snel doorspoelend bekeken heb. dit is niet de Tolle van zijn eigen retraites. Tolle wordt door alle vragen van Oprah en haar Skypers voortdurend bestookt met praktische vragen over hoe het leven (succesvol) geleefd moet worden in aandacht. Het positieve denken van Oprah weet hij dan wel snel om te buigen in een vorm van actieve imaginatie van de gewenste toestand, maar echt diep spiritueel is het niet meer. Het wordt meer een Wayne Dyer Brintapap aanpak. Tegen Oprah is ook niet op te boksen. Aandacht is voor haar vaak geen kwestie van overgave meer maar een houding om alle goede naar je toe te trekken.

    Alle verhalen over dat er niets persoonlijks is, en dat alles dus gedaan wordt door het alomvattende bewustzijn zijn in dat geweld nauwelijk meer te horen.

    Ja Wim, het is wat je zegt. Het is wat het is. Misschien moet dit zo om mensen niet af te schrikken van de boodschap van Advaita. Maar je houdt uiteindelijk een troebel papje over, wat velen wel smaakt, maar of het echt transformerend is????

    BeantwoordenVerwijderen