zondag 9 maart 2008

Gebrek aan zelfvertrouwen?

.
Zonder het oneindige universum was ik er niet:
Ruimte is nodig om er in te kunnen bewegen.
Zonder de bouwstenen van het heelal was ik er niet:
Ik heb een aarde nodig om op te kunnen lopen.
Ik heb een lichaam nodig om op de aarde te kunnen lopen.
Zonder de zon was ik er niet:
De aarde en zijn bewoner(s) hebben licht en warmte nodig.
Zonder de overige planeten en maan was ik er niet:
Zij houden de aarde in een stabiele baan om de zon,
Net ver genoeg en net niet te dicht bij,
Precies de juiste temperatuur, de juiste afwisseling der getijden.
Zonder zuurstof en alle andere elementen was ik er niet:
De zee, het land, planten, dieren en mensen hebben elkaar nodig om te (over)leven.
Zonder zuurstof en voedsel was er geen leven mogelijk,

Maar....

Zonder ‘mij’ als bewustzijn was er niets van dat alles!
Zonder bewustzijn zou er geen weten van leven zijn,
Weten van leven = Leven

Wanneer ik nu ’s nachts naar het donkere en twinkelende Universum kijk,
Realiseer ik mij dat het Universum er is omdat ik er ben.
Wanneer ik nu naar de wereld kijk,
Realiseer ik mij dat de wereld er is omdat ik (er) ben.

Ik als bewuste aanwezigheid, maar nooit als de woorden die het Onkenbare willen beschrijven.
Het onbeschrijfelijke is (onvindbaar) dat-wat-ik-ben.
Zodra de illusie is weggevallen dat het zoeken en het willen begrijpen via woorden mogelijk is,
Openbaart Het zich als dat wat ik in essentie ben.
................................
Zodra de mond weer opengaat, ontstaat er iets dat er al weer buiten staat.
.

1 opmerking:

  1. Zodra de mond weer open gaat...

    Bijna zou je (wie) niet meer durven...

    Maar toch...

    Zonder de zon?.... ssssst... stil

    Wim Hein... niets

    BeantwoordenVerwijderen