zaterdag 20 januari 2007

Wegens Enorm Succes Nooit Herhaald: Nu

Wij beseffen het niet. Wij leven alleen Nu. Heel het Universum is alleen Nu. Nu 'bestaan' alle mensen, alle dieren, alle planten, alle planeten. Enkel dit Moment. Zijn-Tijd noemt een oude Japanse Zenmeester Dôgen dit. Tijd is geen afstand tussen tijds-momenten, maar de afstand tussen gebeurtenissen, die ons in Zijn-Tijd passeren.

Niets gebeurt echt. Het passeert ons Zien. Ons Zien. Onmiddellijk. De wereld is elk Moment Nieuw. Kijk maar, let maar op. Zoek uit of dit waar is. Zoek een mooie dure vaas uit en laat hem vallen op een stenen vloer. Hij is net zo snel weg als een gedachte.

Zodra er denken is, lijkt het of er Tijd en Ruimte is. Maar ook dit gebeurt Nu. Dit Moment. Dus ook het misverstand is ons al gepasseerd vóór wij dit door hebben.

Wat is echt? Heeft het zin om over 'echt' te praten? Wat wij ervaren lijkt echt, en het heeft ook betekenis, maar het is al weer anders dan daar-net. Het is altijd Hier. Waar ik nu ben. Altijd Aanwezig en niet gebonden aan al dat gezien is.

Alleen ik -als 'Tegenwoordigheid' ben echt. Heeft het wel zin over 'ik' te praten? Tegenwoordigheid, 'Ik Ben', is alles wat Nu is. Het lichaam dat ons vergezelt en de wereld waarin dat lichaam rondloopt zijn allebei Dat-wat-gezien-wordt. Het lichaam is onscheidbaar van de wereld, de gedachten zijn onscheidbaar van het lichaam en alles wordt omvat door ons Zien.

Dat zijn de naakte feiten.

Wij doen het niet. Alles voltrekt zich en alles wordt gezien.

Dus waar maken 'wij' ons zo druk om????

2 opmerkingen:

  1. "Dus waar maken 'wij' ons zo druk om????"

    'Ik' maak mij toch niet druk!?!


    grtz, Ikkyu

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Jij'niet, maar de doener wèl. Regelmatig. Maar zelfs dat drukmaken wordt gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen