zondag 7 januari 2007

Meister Eckhart



Een tip! Lees eens op: http://www.trouw.nl/deverdieping/letter-geest/article591961.ece/De_godheid_
heeft_geen_gezicht. van Jan Oegema over Meister Eckhart (doet deze link het niet, dan kan je de Link onder deze bijdrage aanklikken). De vorige week stond het eerste artikel over hem in Trouw. Zag ik nu pas. In de verdieping in rubriek Letter & Geest. Is te vinden in de rechtermarge bij het artikel. Anders heb ik het in Word voor je.

Meister Eckhart. De echte. Niet Tolle dus. Eckhart zelf (circa 1260-1328). Die weerstond de kerk gedurende de donkere Middeleeuwen met zijn visie dat er geen iemand is, zelfs geen God. Zowel God als ons ik zijn onvindbaar. Uiteindelijk vindt je niets. Zeg maar het Neti-Neti. Niets kunnen wij vinden wat wij werkelijk zijn. Geen ding, geen Iets is het. Uiteindelijk verschijnt de Bron als het Absolute Onvindbare Niets, welke niet gekend kan worden. Je kan het alleen -zonder antwoorden- zijn.

Hoe kan vervolgens het Niets iets zijn? Hoe kan het Niets miljarden ietsen voortbrengen? Dat kan niet! Het is allemaal Eén.

Wij zijn allen Dezelfde, al denkt het denken dat elk lichaam een afzonderlijk ik-je heeft.

Misverstand. Er zijn geen onafhankelijke lichamen. Zonder zuurstof, water en voedsel waren er geen lichamen, en de lichamen kunnen dat allemaal niet zelf aanmaken. Laat staan zichzelf voortbrengen. Het is allemaal zo kristalhelder.

Hoe vreemd dat het zo lang moest duren eer de schellen echt van mijn ogen zijn gevallen. Dat er-naar-zoeken heeft bijna 30 jaar geduurd. Dat zo-lang-niet-inzien is op zich een grotere prestatie dan het uiteindelijk ingezien te hebben. Zo'n geweldige prestatie is dat niet. Uiteindelijk. En van wie????

Niemand die het doet. Het valt 'je' toe. Het was 'mijn' tijd het eindelijk eens in te zien.

Alles is één Grote Beweging van het Leven alleen op Dit Moment. Leven is alleen Nu. Leven IS en heeft geen Oorzaak en Het gaat nergens naar toe. Er is geen waarom. Er is alleen een Daarom. Het is er omdat het is en zoals het is. Je kan er niet aan beginnen en je kan er niet uitstappen. En desondanks is het Ultieme Vrijheid.......

Dit (Nu) Hier is Eén Groot Beleven. En Dat is alles wat er is.


p.s. Uiteindelijk werd Eckhart als ketter door de Paus voor het gerecht gesleept en werd hij gedwongen zijn leerstellingen te herroepen. Nog vóór het einde van het proces stierf hij.

Foto © Nasa: Steen op Mars

3 opmerkingen:

  1. Dag Rob,

    Zeeeeer mooi artikel! Mirakels veel wegdoen om te ontworden... erg mooi geschreven.

    Zo'n artikels lees je jammer genoeg niet in Vlaamse kranten, wellicht daarom dat ik die al jaaaren niet meer lees...

    groet, Ikkyu

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor verlichting: ik in de wereld.
    Na verlichting: de wereld in Mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet moeilijk dat de kerk tegen Eckart's woorden was en dat hij zijn leerstellingen moest herroepen!! De kerk als instituut is altijd bang geweest voor zo'n mensen. De mensheid moest zo maar eens ontwaken collectief uit de grote droom waar ze zich in bevinden. De kerk zou niet veel zieltjes meer kunnen winnen denk ik dan :-)

    BeantwoordenVerwijderen