zaterdag 11 oktober 2008

Met de doener is het gedaan.

.



Wanneer je feitelijk inziet dat je niet de doener bent, maar dat-wat-de doener-ziet, ben je al waar je wilt wezen.

Er is geen weg, er is alleen ontdekken dat je niet bent wat je dacht dat je was.

De speler, de doener, de maskers, de verschillende aspecten,

Zij zijn allemaal dat wat in stilte wordt waargenomen.

Zonder het waarnemen was er geen weten van wat dan ook.

Wees tevreden met dit inzicht en zoek niet naar Ervaringen,

Want die brengen je alleen weer verder van huis.

4 opmerkingen:

  1. Beste Rob,

    Ik weet dat ik niet de doener ben. Ik ben het bewustzijn dat de doener ziet en dat ervaar ik ook.
    Maar ik kan de persoon niet ontkennen, want die zie ik ook.
    Jij schrijft hier en ik lees het.
    Kan jij mij uitleggen hoe jij dat ziet?
    Alvast bedankt, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Els,

    Exact het zelfde. Waarom zou je die ontkennen? Het gaat er om dat je inziet dat de persoon een object, een projectie is. Wat je ziet kan je nooit zelf zijn. De persoon leeft in tijd, in het denken. En de ware jij is alleen Nu aanwezig. Wanneer dat is ingezien ga je 'over dit leven (van de persoon) heen leven.' Je verblijft (als ongeconditioneerd bewustzijn) in het heden en je laat je niet meer gek maken door verleden en toekomst, want daar ben je nooit geweest en je zal er ook nooit komen.

    De meeste stukjes hier gaan in allerlei varianten over dit inzicht.

    M.v.g.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Radha Ma heeft trouwens een nog mooier antwoord:

    Radha Ma: Zodra je ergens een blauwdruk, een omschrijving, van maakt, maak je het op dat moment statisch. Kijk, het gehele proces van ontwaken is een mysterie en met de omschrijving verdwijnt ook de schoonheid. Voor een ieder is het weer anders, een ander pad, een andere weg en daarom valt het niet echt te beschrijven. Je kunt er geen beschrijving van geven want het is niet hetzelfde voor iedereen. Het is voor een ieder weer anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo ervaar ik het ook Rob. Prachtig, dank je wel.
    Ik begreep niet wat sommigen bedoelden als ze beweerden : "de persoon is er niet".
    Ik weet dat ik de persoon niet ben, maar ik zie hem wel.
    Ik dacht dat dat niet "Ádvaita"was en probeerde dat te begrijpen.
    Ik dacht dat jij ook wel eens iets dergelijks had beweerd. Ach, woorden, vaak maken ze het misverstand alleen maar groter.
    Vriendelijke groet, Els

    BeantwoordenVerwijderen