dinsdag 24 juni 2008

Stilte.... of hoe Niets te vinden met iets? (update)

.
.

In de stukjes hier en in de discussies die deze stukjes begeleiden moeten wij het maar doen met woorden. Ook wanneer wij gevoel, ervaringen willen uitwisselen.

Daarmee blijven wij in de wereld van de beperking, van het tijdelijke, van de tegenstellingen, maar al dit beperkte wordt gezien door het Onbeperkte, dat altijd ten grondslag ligt aan de verschijning van alle beperkingen.

Als persoon (welke een vat vol tijdelijkheden zoals gebeurtenissen, gedachten, herinneringen, emoties is) worden 'wij' geacht het onbeperkte te vinden. Of, met andere woorden, het beperkte moet het onbeperkte zien te verwerkelijken. Het gevolg moet zijn oorzaak zien te onthullen, en wel op een zodanige wijze dat hij of zij weet en ervaart niet meer die tijdelijke persoon te zijn, maar dat hij/zij en iedereen het Onbeperkte is, de Absolute Staat. De onsterfelijke staat.

Als die -beperkte- persoon kan je met wilskracht en volharding tot de grens komen wat het beperkte kan doen. In-zien dat er uiteindelijk niets te zoeken valt, omdat er geen samenhangende en onafhankelijke persoon bestaat, die vrijwillig en intentioneel kan zoeken. Laat staan vinden. En wat gevonden moet worden lijkt op het luchtledige. Je weet niet waar je het zoeken moet. Hoe dàt te pakken wat je in essentie bent, maar wat structureel als object onvindbaar is?

Er is maar één oplossing.

Het Onbeperkte -dat altijd al 'in' jou aanwezig is- zal zich Zelf moeten onthullen als jouw ware Zelf. Jouw levende kern. Dààr zal het initiatief moeten plaatsvinden voor de doorbraak, waarin de golf definitief Oceaan wordt. Dààr is het zoeken ook uiteindelijk begonnen.

Dat wordt dan Genade of de werking van het Mysterie genoemd. Niet 'ik' doe het, maar U.

Maar het kan lijken dat de persoon na die eerste fundamentele doorbraak nog zelfstandig dingen doet, maar in wezen is alles uit zijn handen genomen. Wat er dan gedaan wordt is wat er gedaan wordt. Je kan niet anders. Het is niet anders. Wat dan voor de één waar is, is voor de ander iets anders. Wat dat is en wat het beste is, kan dan wel besproken en bediscussieerd worden, maar dat is in wezen totaal onnuttig. Er is een individueel (ondeelbaar) proces gaande in degene die al volledig door het Zelf gestuurd wordt en al in feite (inclusief heel zijn/haar wereld) het Zelf is.

In feite was dat daar voor ook al zo, maar toen bestond nog de illusie van een eigen doenerschap. Maar bij wie????

Rob

p.s. 1

Ik had dit stukje net geschreven toen ik vandaag op de website van Ed Muzika zag, dat hij na twee jaar volledige afwezigheid, eindelijk met nieuwe teksten voor zijn website over zijn guru Robert Adams was gekomen. Hij heeft het over dezelfde dilemma's die de zoeker te wachten staan, wanneer de zoeker 'Dat wat aan het ontwaken is' zelf een extra zetje wil geven. In wezen is er geen zetje te geven, anders dan te verblijven in wat je in essentie bent. En hoe dat volgens Ed moet volgt nog.

Dat zal dan zo-iets moeten zijn als "Niets toevoegen via doen of willen aan de waarneming van dat-wat-Nu-is." Elk doen is immers weer een beweging van een 'iets' dat streeft naar iets ontbrekends. Pas het totaal bewegingsloos en willoos verblijven in wat altijd aanwezig is -het stil waarnemen dat altijd al moeiteloos plaats vindt- kan leiden tot de verankering in het Alomvattende. Absolute overgave dus.

p.s. 2

Volgens Sri Ramana Maharshi is eigenlijk het grootste mysterie van alles, dat het Zijn zelf naar zichzelf moet zoeken via de zelf gecreëerde tijdelijke persoon. Wat 'in' die persoon zoekt -het bewustzijn- is immers het gezochte Zelf. Het lijkt dus kennelijk nodig en/of zinvol dat de tijdelijke mens, wiens bewustzijn al het Zelf zelf is, zijn ware Zelf realiseert, terwijl hij er zelf uit voort komt en er door omgeven wordt. De enige verklaringen die daarbij hout lijken te snijden zijn 1) dat het Zelf verdwaald is in zijn eigen creaties en weer in ZichZelf wil terugkeren of 2) dat het louter het gevolg is van de creatie van een wereld van vormen, waarin er een 'ik' en anderen zijn. Die ogenschijnlijke scheiding is onecht en veroorzaakt derhalve lijden en moet daardoor weer opgeheven worden.

6 opmerkingen:

  1. Dag Rob,

    Als ik (Zijn) of Dat Wat is - in woorden wilt omvatten of Het Ontwaken - dan Zie ik dat er Niets Veranderd is in Mij!
    Het alleen maar de Herkening was en is van Het (Zelf) -het puzzel stukje dat op zijn plekje valt,wat eigenlijk nooit weg is geweest!
    De druppel die samen vloeit in de oceaan, wat nooit afgescheiden was..

    Het Niet meer te hoeven zoeken - Gewoon (Zijn) in Aanwezigheid dat wat is - en dat is inderdaad Overgave....

    Veel Liefde - van een vriendin..

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Loes,

    Ja, het is in wezen al heel simpel de ervaring die ieder mens heeft -wanneer hij of zij een beetje oplet- op de ochtend van zijn of haar verjaardag, zeker wanneer de jaren gaan tellen. Ik wordt vandaag 59 maar voel mij van binnen niet veel anders dan toen ik studeerde, zeg maar. Het ouder worden betreft alleen de wereld der vormen. De spiegels in huis, hoe goed je die ook poetst, laten het klip en klaar zien.

    Het vormloze, dat nu al ons dagelijkse besef van er-zijn is, blijft echter gewoon wat het is. Leeftijdloos en ongebonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Rob -
    Van Harte met je Verjaardag! en Wens je nog heel Veel Fijne en Inspirerende jaren toe - Vol Vreugde en Liefde in je Hart - wat doet het er ook toe of de beentjes wat langzamer gaan,de beperkingen van lichaam en Geest ,dat is maar van tijdelijk aard!(het veranderlijke) van wat we Zijn ..

    Veel Liefde

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Rob,
    ik hou ervan hoe je in dit stukje naar de essentie gaat.

    Het beste,
    Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ad 1 Hoe kan Zelf dat alles IS verdwalen ?
    ad 2 Waar is 'dat van de eerste orde' zoals 'Zelf' onder 1 die de oorzaak is van de creatie van de wereld ? Ik weet niet of het je is opgevallen maar er is hier ineens een wereld en een ik geschapen. En je kan wel verder borduren op een onechte ogenschijnlijke scheiding maar de missing motive waarom bewustzijn zichzelf zoekt, die Ramana mysterie noemt, blijft.

    Het mysterie moet mysterie gelaten, ben ik van mening, omdat het kenmerk zoeken, zonder te vinden, of berusten is. Er is nimmer bedoeld het zoeken af te sluiten met vinden, immers anders kan de continuiteit niet worden gewaarborgd. Verlichting of realisatie bereiken is een lachertje, in de oosterse wijsheid ten doel hebbende niet langer te hoeven reincarneren maar meer westelijk volstrekt niet functioneel. Dit zoeken kan slechts en alleen ten doel hebben te vinden dat er niet zoiets is als een 'ik'. En wel, als onbedoeld bijverschijnsel, om verlost te zijn van het lijden iets te verliezen te hebben. Een soort van troostprijs maar met een leven van verschil.

    Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het begrip/fenomeen "Verlichting" lijkt iets toe te voegen aan de persoon. Zo wordt er vaak over gedacht. Dan ga je ook zoeken naar iets nieuws, iets beters. Het grote misverstand.

    Zelfrealisatie is het realiseren dat het Gezochte al als jouw kernbewustzijn aanwezig is en altijd al (Nu) is geweest (ja.... taal is beperkt). Ouspensky noemde het daarom ook zelf-herinnering.

    Ja, je kan -nadat alle pogingen om iets (objectiefs, een gevoel, een soort van weten)te vinden zijn doodgelopen- plots ontdekken dat er altijd al die stille achtergrond was en steeds is van alle bewegingen. Die ruimte waarin alle verschijnselen in verschijnen en verdwijnen. Het object-geörienteerde bewustzijn (ik ben Rob) verschuift dan plotseling of geleidelijk naar het ware -dus onkenbare- subject (Ik-Ben, aanwezigheid, ongeconditioneerd bewustzijn). Dat is uiteraard niet objectief vast te stellen, omdat je in wezen geen'ding' bent, maar de beweging is onontkenbaar. Je kan niet meer verloren raken in de bewegingen van de wereld en van jouw denken, maar je verblijft als/in aanwezigheid.

    En wat dàt is zal voor altijd een mysterie zijn.

    En wat verder de bedoeling was en is van dit alles is filosofie. Onbeantwoordbare vragen proberen te beantwoorden. Wat soms nuttig kan zijn om het denken via het toedienen van prikkelende onbeantwoordbare vragen zijn eigen beperkingen in te laten zien....

    Wat dan rest is de Stilte, Niets, waaruit alles voort komt en weer in verdwijnt.

    En Stilte was ook in wezen het antwoord van een Ramana of een Nisargadatta op alle gestelde vragen.

    BeantwoordenVerwijderen