dinsdag 9 oktober 2007

Sprakeloos (update)


Gisteren werd 'ik' sprakeloos wakker
In woorden: helder, stil, ruimte, transparant, aanwezig
Na enige tijd kwamen er weer gedachten, maar die werden slechts gezien
Door niemand
Zonder aandacht voor hun inhoud

Dan is alles zoals het is
Wat het toch altijd al was

Geen links of rechts
Geen hier of daar
Geen Nu en straks
Geen beweging naar daar
Geen tekort en geen teveel
Geen hoger of lager
Geen meer of minder
Geen weg om te gaan
Geen succes om te behalen
Geen falen om te betreuren
Geen instructies hoe niets te doen
Geen aanwijzingen om 'wat' te worden
Geen cursus om 'dat' af te leren
Geen Meester, geen leerling
Geen Gevorderden, geen beginners
Geen GPS nodig om 'mijn' Zijn te lokaliseren
Geen klok nodig om in het Nu te zijn
Geen bouwlamp nodig om verlicht te zijn

Woordeloos onmiskenbaar aanwezig zijn

Niets te doen om niets te bereiken
Door niemand

* * *

(10 oktober) Een toelichting direct na een 'avond-ervaring'. Het is zo kristalhelder nu. De aanwijsborden kunnen de schuur in. Zoek 'je' naar het Zelf, dan vind je steeds maar weer niets anders dan beperking. Geluiden, gevoelens, gedachten. Deze verschijnen en verdwijnen in een ervaringsveld. Ik ben het ervaringsveld of liever Ervaren. Het wonder van de ervaring was het absoluut ontbreken van een verschijnsel dat je vervolgens 'ik' kan noemen en dat wat dat 'je' zou moeten vinden. Beiden zijn er niet! Nisargadatta adviseerde eens om wanneer je naar het Zelf zocht bereid zou moeten zijn dat Zelf te laten vallen en dan ben je onmiddellijk 'Dat'. Dat was wat er hier gebeurde. Het absolute weten dat er niets buiten je te zoeken valt en dat er dus ook niets te zien valt, dus dat er ook niets is om naar te streven. Door niemand. Het Leven is het immer bestaande moment waarin alle beelden oprijzen en onmiddellijk weer verdwenen zijn. Gedachten als herinneringen en verwachtingen houden de illusie in stand van een doorlopende geschiedenis van een hoofdpersoon. Leven is louter beleven van een verhaal zonder echte hoofdrolspelers.

Maar zolang er nog de drang (die zichzelf doet) is van het zoeken, blijf kijken. Hou vol. Benoem niet meer. Laat het denken maar wat aanmodderen. Let er niet meer op. Kijk. Ben aanwezig. Alert. Ontvangend. Wat je toch al bent. Richt je op 'wat-ziet.' Tot ineens -zo als hier vanavond- het zien totaal samenvalt met het totaal Onvindbare. En er niets is. Ook niet een ietsiepietsie Niets buiten je, wat anders is dan jij. Het treft je als een boemerang. Als een bevrijding. Je hebt het enige gevonden wat niet zichtbaar of ervaarbaar is. Je hebt gevonden dat jij zelf dat onvindbare bent. Maar de beweging komt van de andere kant. Maar er is geen beweging. En er is geen andere kant. Jij bent Dat. Het Enige wat on-ont-kenbaar is. Geen woord voldoet. Je meest wezenlijke Zijn, dat toch spoorloos is. Je weet dat je bent, maar je blijkt onvindbaar. Hier op deze plek, die ook weer geen plek is. Nu, wat geen tijd kent. Het meest intieme dat er is. Maar het heeft geen enkel kenmerk, geen enkele verdienste, anders dan dat je het altijd Nu bent en al die tijd al was, lang voor dat je er naar zoeken ging. En zodra het een ervaring blijkt is er onmiddellijk de vraag weer: "Wie ervaart het?" Die 'Wie' is er niet. Alleen wat is..Nu

* * *

(11 oktober) Het wakker worden was -na een lange, heldere en niet zo'n vrolijke droom over de ouder wordende Kinks- uiteraard weer als vanouds. Duaal. Zolang het lichaam en de wereld er zijn is er het denken met zijn natuurlijke tegenstellingen, zijn er ervaringen van plus en min. Al die claims van permanente staten van Bliss moeten m.i. met een korreltje zout genomen worden. Er bestaat niet zoiets als een persoonlijke Verlichting. De illusie is weggevallen van een onafhankelijke entiteit die iets ervaart, bvb een tekort, en een gewenst doel kan bereiken.

Dit is dus ook geen poging tot een claim voor zelfverheffing (van wie?), hoewel er een poosje een hoop vreugde mee gepaard gaat. Maar beentjes weer op de vloer. Dit was ook (maar) weer een ervaring in Bewustzijn. Ook dit exact wat het is. Nu. Dit is wat wij allemaal zelf zijn. Een individu is niet afgescheiden maar on-deel-baar één met het Al. Zoek niet maar bèn. Dat ben je toch al, al geloof je dat niet. In dat laatste geval zoek net zo lang in de verschijnselen dat de zoeker zichzelf onthult als het reeds bestaande. Het gezochte blijkt al de zoeker te zijn geweest. Zie dat de Kenner ook geen ding is, of een eigenschap. Het is maar een woord voor het onkenbare, wat altijd IS.

Ik refereer maar weer eens aan mijn Australische advaitavriend Gilbert Schultz, die in zijn laatste notitie weer uitgebreid in gaat op de gewoonheid van zelf-realisatie: zie het stuk vanaf alinea 2 (onder de link die daar staat) over Nondualiteit. http://nondualitynotes.blogspot.com/2007/09/some-artwork-by-gilbert.html


2 opmerkingen:

  1. Freddy schreef mij deze bijdrage:

    Hoi die Rob,

    ‘k heb al een paar keer via je Blog gereageerd maar lijkt nog steeds moeilijk te lukken.

    Doe het dan maar zo.

    Rob: Een toelichting direct na een 'avond-ervaring'. Het is zo kristalhelder nu. De aanwijsborden kunnen de schuur in.

    Dat gevoel heb ik nu ook. Bij het herlezen van Ik Ben/Zijn van Nisargadatta komt al die ‘nonsens’ mij zo langzamerhand de strot uit. Het doet me ook niet veel meer. Het enige wat ik erbij heb, is dat ik de dingen die hij vertelt eindeloos ga zitten analyseren en onderzoeken tot het denken totaal blokkeert en ik nergens geen zin meer in heb.

    Zoek je naar het Zelf, dan vind je steeds maar weer niets anders dan beperking. Geluiden, gevoelens, gedachten.

    Zoals ik al zei, je stoot telkens weer op die beperking dat het denken is. Zat ik gisteravond naar het journaal te kijken met het beruchte proces van die ‘racistische massamoordenaar’ in Antwerpen, een jonge jongen haast nog en ik voelde medelijden. ‘k Dacht hij weet niet dat hij in een droom leeft en eigenlijk is hij niet schuldig, hij wordt geleefd, het gebeurt alleen maar. Hoe kan ik die mensen toch aan het verstand brengen dat ze bezig zijn met waanzin….

    Tot het vanmorgen tot me doordrong dat ook ‘ik’ deel uitmaakt van die ellendige droom! Er valt dus niets te veranderen, te verbeteren, medelijden of geen medelijden te hebben… of juist allemaal wel, het maakt geen ene moer uit, er valt m.a.w. niets te ‘doen’.

    Ik betrap mij erop dat ik telkens weer in de val loop. Ik ga er dan van uit dat ‘ik’ het gezien heb en dat al de rest het nog niet weet…Hoe stom kun je zijn!


    Deze verschijnen en verdwijnen in een ervaringsveld. Ik ben het ervaringsveld of liever Ervaren. Het wonder van de ervaring was het absoluut ontbreken van een verschijnsel dat je vervolgens 'ik' kan noemen.

    Dat gevoel had ik toen ik de ‘pijn in mijn voet’ had bij het mediteren. Er was enkel een onpersoonlijk Voelen (Ervaren) wat ik zelfs niet als Zelf kon aanduiden. Ik had de ‘pijn’ niet benoemd en wist dat er geen ‘ik’ was maar wat toen naar voren kwam (achteraf) was dat in heel die ervaring ook geen Voeler bestond. Totaal onpersoonlijk. Vreugdevol, bevrijdend, vol blijdschap, heerlijk, dat wel…op dat moment. Er was eigenlijk absoluut Niets meer. Ik kon mij dat Zelf (die Voeler) ook niet toeëigenen, als zijnde dat ben IK nu, helemaal niet.

    Vandaar wellicht dat de ervaring achteraf eigenlijk heel ‘gewoon’ was. Niet iets om mee te koop te lopen alsof ‘ik’ nu het warm water had uitgevonden en alle gekheid op een stokje, ‘ik’ was best een beetje teleurgesteld dat het niet meer was dan dat.

    Eric Van Ruysbroeck zei ooit: het is niets bijzonders, het is het meest alledaagse en gewone dat je je maar kunt voorstellen…

    Nou, daar sta je dan met al je zoeken (*LOL*)

    Daarnet lees ik in ‘Zijn’ : het af en toe verschijnen van de dingen is het mysterie, het Zijn zelf is helemaal geen mysterie, het is niets speciaals, het is open, altijd aanwezig en vanzelfsprekend.

    groetjes,

    Freddy

    ps: best wel een heel enge droom eigenlijk, die ouder worden Kinks…

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Freddy,

    Ja precies! De kern-ervaring was dat helemaal Niets te zijn. Dat er geen ervaarder van een ervaring was. En dan is het allemaal wat het is. Daarna blijkt het lichaam en het denken het feest weer mee willen vieren. Maar de essentie was inderdaad juist dat gewone. Dan hebben we het over Zodanigheid.

    Misschien moet je eens Prior to Consciousness van Nisargadatta op de kop tikken. Dat was uit zijn laatste anderhalve jaar. Een geprogrammeerde instructie om alle willen op te lossen.

    Is in Nederlandse vertaling. Hij kegelt je keer op keer over de rand.

    Die droom. Na 3 jaar zonder dromen droom ik nu al drie weken avond aan avond en zeer heftig. De complete emmer lijkt geleegd te worden. Ray en Dave Davies waren samen en deden voor hoe zij hun hits schreven. Ik zag hun ouder geworden handen met de gitaren bezig.

    BeantwoordenVerwijderen