zondag 11 januari 2009

Soms kan je door zo iets groots geraakt worden, ja bijna er door overmand worden, omdat het in zijn oneindigheid niet te bevatten is. Alles lijkt te leven in en om je heen. Niets daarin wordt uitgesloten. En er bestaat geen daar buiten.... Maar kijk uit dat het denken zich er niet over gaat ontfermen. Het denken gaat grote woorden kiezen. Maar dan nog is het het kleine aan het woord, dat uiteindelijk het Grote wil bevatten, wat onmogelijk is.

In het stille -willoze- verblijven in zo’n ‘ervaring’ wordt n.l. pas de fijnzinnigheid en het delicate er van duidelijk, van dat ongrijpbare dat je uiteindelijk zelf blijkt te zijn.

Want wie kan zoiets bevatten? Niet de persoon die hier over rapporteert, maar de Stilte die alles zelf omvat. Die stilte is altijd onveranderlijk, de ervaring is altijd tijdelijk.

10 opmerkingen:

  1. Steeds meer raakt mij het besef dat alle woorden die ik lees of schrijf mij verder van de waarheid brengen die ik soms onbewust en soms bewust blijf zoeken.
    Hartelijke groeten Rob, en heerlijk om af en toe je beschouwingen te lezen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Rob,

    Je zegt zo iets moois, over.... dat niets anders is dan aanwezigheid.

    Tegelijkertijd laat je weten ,hoe snel het denken het over wilt nemen door er woorden aan te geven...

    Het zien en voelen dat wat is ,is gewoon aanwezig of we het nu willen verwoorden of gewoon de ervaring(beleving) laten zoals het is.schijnbaar laten die wonderbaarlijke ervaringen ons zien wie we zijn , Herinnering..wat nu nog vertroebelt is...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ...woorden...woorden...maar goed, wij zijn dus 'zien'. Niet die ervaringen, want die worden ervaren. Wat vertroebeld lijkt is niet wat het is, want het zien kan nooit vertroebeld zijn.

    Daarom...die woorden....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Trouwens ook vreselijke gebeurtenissen laten ons zien wie wij zijn. En het grappige is natuurlijk dat zonder dàt wij niet eens weet zouden hebben van ons zelf en geen discussies hier zouden kunnen hebben.

    Heel de zoektocht leidt uiteindelijk tot de conclusie dat er niets te zoeken valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zoekt en gij zult vinden!


    En wat dat is,zijn we al....



    Fijne dag.

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat wat is - is zuiver en transparant..om het even in mijn woorden zo uit te drukken..

    Door opgelegde gedachten van anderen,die ook zoekende waren en eigen interpretatie van de indrukken,was ik mezelf gaan vergeten(gedachten)..
    Het lijkt en het voelt soms dat het in iedere cel van mijn lichaam en geest in genesteld heeft..

    Door terug kerende gedachten en plaatjes,waar ik mij schijnbaar mee had geindentificeerd.

    Ga ik nu heel langzamerhand inzien,wie ik niet (ben)..
    Het vinden van de waarheid,moet wel mijn waarheid zijn- anders is het niets anders weer- dan opgelegde gedachten van een ander..

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er is in wezen geen eigen waarheid. Niet die van Loes. Of die van mij. Wat ontdekt wordt is dat iedereen en alles (het hele universum) Dàt is. Dat ontdekt zichzelf in jou en niet omgekeerd.

    Maar ook nu weer...het blijven allemaal woorden die nooit Het kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rob schrijft: 'Heel de zoektocht leidt uiteindelijk tot de conclusie dat er niets te zoeken valt'...

    Uiteraard, er blijkt uberhaupt niemand te zijn die zoekt.

    groetjes,

    Freddy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is typisch weer een opmerking van Niets........ :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. If I was not born
    the world would not exist
    nor the past, the present or future
    thanks to the world
    and all its content
    I know that I am

    the name I wear
    is the dream I live
    and that I share
    with so many dreamers
    the truth is
    that no one is suffering
    but a little me
    embroidered by mind and thoughts
    life is like movies
    that we take seriously

    we should better know
    we should better smile
    and be detached
    to know that the rose flourishes in us
    and that all battles are fought in us
    but also that
    in fact
    we have no part at it
    for only a projection
    lifetimes long

    Miroir

    BeantwoordenVerwijderen