woensdag 28 maart 2007

Gewoon Niets



Na bijna een maand hoesten, proesten en niesen begon het weer te kriebelen.

In die tijd heb ik nog wat zitten en liggen lezen in Nisargadatta en 'Sailor' Bob. De laatste blijft toch mijn favoriet. Door zijn directheid en zijn heldere taal, ontdaan van alle Indiase mystiek die door de uitspraken van Nisargadatta zijn heen verweven, wordt de eenvoud van het zelfonderzoek bij Sailor Bob kristal helder. Veel uitspraken van Nisargadatta waren bestemd voor traditionele Indiërs en bevatten geen pure Advaita. Dat kan voor veel verwarring zorgen. Bij Nisargadatta blijf ik nog steeds met het gevoel zitten dat wij met iets onhaalbaars bezig zijn, wanneer hij het als Jnani heeft over zijn verhouding tot het leven. Hij is er wel, maar ook niet. Zijn staat is slechts weggelegd voor een enkeling. Ik zie ook regelmatig opvattingen van leerlingen van hem, die de meest vreemde interpretaties hebben van zijn leer.

Uiteindelijk moet je op eigen benen komen te staan en niet meer afhankelijk zijn van externe uitleg en externe begrippen. 'Sailor' Bob biedt voor mij de meeste handvatten tot die vrijheid.

Bij Sailor Bob wordt het al heel snel duidelijk is dat na het doorzien van de factoren tijd, begripsvorming en het denken het ego -het ik, de persoon- al doorzien is. Het 'werk' is al gedaan. Of je nu Nisargadatta bent of de gemiddelde lezer, je kan nooit anders zijn dan Niet-Iets dat getuige is van de manifeste wereld. In die manifeste wereld ben je als bewustzijn verbonden aan een lichaam en een ogenschijnlijke persoon.

Wij hoeven de persoon of het ego (dat een niet vaststaande verzameling is van herinneringen, standpunten & overtuigingen) niet te bestrijden. Wij hoeven alleen maar te te kijken naar alle drukte die ons denken en onze emoties produceren, en daarbij te zien, dat ons werkelijke 'ik' (wat dus nooit de persoon of het denken is) datgene is wat voorwaarde is voor het verschijnen van alles wat wij als Ons Leven beschouwen.

De zin "Ik zie mijzelf" onthult al direct hoe het zit. Er is een Zien dat een persoon waar neemt. De persoon is een object van het zien, en kan derhalve nooit ons levende centrum zijn. Wanneer wij de persoon beschouwen als de ziener leggen wij ons lot in handen van een gezien object. En wie ziet dat object?

Zelfonderzoek leidt tot het vinden van allerlei nieuwe geziene objecten in de vorm van gedachten, identificaties, voelbare gebieden in het lichaam etc.. Maar steeds maar weer is er dat zien, dat de voorwaarde blijkt te zijn van het überhaupt weten dat je bestaat. Dat zien is onvindbaar, want wat zou het zien moeten zien? Het zien is de laatste & de eerste instantie. Het zien is de onkenbare ongrond van het leven, het is het ongemanifesteerde leven zelf.

En die altijd aanwezige grond is er moeiteloos bij ieder mens. Je bent al wat je zoekt. Wanneer dat door en door in je door dringt, zal er 'iets' in je loslaten. Het denken is niet het motiverend principe in jou. Er is geen 'je' meer dat het leven leeft. Je wordt geleefd.

Alles doet zichzelf en de werkelijke jij, mijn werkelijk 'ik', is het immer toekijkende ongekende...... Dat is het onkenbare tijdloze zien, het enige wat zich niet in de manifeste wereld bevindt, het enige wat die manifeste wereld kan zien en dus de enige voorwaarde voor het kennen van deze wereld.

Dat is het Niets, dat alle ietsen bevat.

Niemand heeft dat niet of staat er buiten. Niemand is dus wél of niet verlicht. Wij zijn allen dat Ene. Niemand is uniek of is verheven boven een ander.


p.s. Iemand vroeg mij laatst per email waarom ik -omdat ik het allemaal zo goed wist- nog niet verlicht was. Hiermee is deze vraag gelijk beantwoord.

2 opmerkingen:

  1. Dag Rob,

    Ben even terug van weggeweest (toch bij het lezen van je teksten).
    Over dat zien etc...ik vond het laatst zeer beangstigend hoe alles zo plots opeens een illusie lijkt te zijn..het opeens te doorzien. maar er net genoeg vertrouwen is in dat zijn, dat zien, om het lijk toch als houvast te hebben. Als sta ik in het centrum van een balans, en wiggel en waggel ik wat om mijn evenwicht te bewaren en niet in ofwel het ene extreme denken te vallen of anderzijds in het extreme emotionele voelen ofzo...welke extremen je ook wil kiezen. Bij mij ontstond er werkelijk een crisis bij dat doorzien te hebben. En rest me of is er inderdaad enkel nog het 'zien' en gewoon doen. Met dat laatste bedoel ik het leven in de maatschappij. Het werk etc.
    Het voelt vreemd hoe ik nu meestal nog echt met moeite kan nadenken...zoals ik vroeger als bijna een topsporter deed om de wereld pogen te begrijpen.
    Je teksten waren een deel in mijn proces de dingen te begrijpen te vatten. De essentie erin las ik wel..maar..
    Maar het begrijpen heeft me even echt gek en stuurloos gemaakt.
    Was een tijdje (voor het eerst in mijn leven) echt alleen en dat was voor mij echt dè confrontatie. Ik met mezelf...die ofwel ging flippen..ofwel ging zien, ik noem het liever gewoon leven en zijn.
    Ik las dat bij sommige mensen opeens een gevoel van immens lachen kwam. Ik had net een gevoel van even lekker huilen wat ik al jaren niet meer kon...de spanningen die van me afvielen, wat ik zovele jaren meesleepte.
    Ik durf niet beweren dat ik er nu ben. Maar het deed alvast deugd om eens echt werkelijk met mijn eigen zijn geconfronteerd te worden. Te zien/voelen, dat het er gewoon is het zijn, het niets, en dat niets anders je meer (soort van) zekerheid , houvast, levensenergie kan geven. Niet het denken, niet de emoties, niet het huisje tuintje kindjes.

    Ik zei in mails al meermaals dat ik niets meer zou schrijven. Hierbij is het toch gebeurd en misschien wel, misschien niet de laatste keer..Wie zal het zeggen...


    Bedankt voor alles

    liefs

    elke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Elke,

    Bedenk dat jouw werkelijke wezen dus altijd IS. Welke zekerheid wil je nog meer???? En dat zijn vult zich met alle beelden en ervaringen. Wij zijn zo gewend onze ervaringen als het werkelijke leven te bestempelen, terwijl wij weten dat alles voorbij gaat.

    En nu wordt je ineens verteld dat dat 'ik' wat alles dus meemaakt, het enige is wat altijd blijft. Jijzelf blijkt dus het enige te zijn wat niet deel uit maakt van het leven en sterven. Dan is het logisch dat het veranderlijke en het eindige (zoals het denken) daar geen grip op kan krijgen. Het denken is altijd in verandering en stopt straks. Denken kan nooit het Zijn zijn. Het komt uit het Zijn voort, dus het kan zijn eigen oorzaak nooit bevatten (snappen, begrijpen).

    Ook wanneer je je even gek voelt, of wanhopig dan is er altijd nog die stille onderlaag, het filmdoek, waar alles op geprojecteerd wordt. Dat is dat altijd blijvende. Het Nu, het Zijn zelf.

    En dat ben je al en dat zal je altijd blijven. "Alles stroomt en alleen ik zie het.....''

    Die waarheid zal gewoon verder in je indalen. Daar kan en hoef je verder niets meer voor te doen.

    Ja, de ene schatert en de ander huilt. Ik heb het allebei gedaan. Want je gaat voelen dat je het leven zelf bent. Ondoorgrondelijke liefde. Mooi hè,

    Je mag mij altijd schrijven, maar dat wist je al...

    Veel liefs,

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen